Få studiekompetanse uten eksamen - Din fremtid
Innholdsmarkedsføring fra Kaiman

For Mie Storbekken Lindstad del ble årsoppgaven en mulighet til å lære mer om fredsorganisasjonen CISV (Children’s International Summer Villages). En organisasjon hun selv hadde vært med i siden hun var 11 år.

– I 14 dager var jeg i Murmansk og arbeidet med og observerte de to russiske organisasjonene Priroda i Molodezh og Aetas. Der fikk jeg se hvilke utfordringer de hadde med demokratiet. Reisen dit, samt selvstudiene jeg gjorde ellers, forberedte meg godt til livet som student ved et universitet, sier Arne Andreas Opheim.

Les mer om Steinerskolens årsoppgave.

Som en del av arbeidet med årsoppgaven fikk  Arne Andreas Opheim reise til Russland for å se hvordan to russiske organisasjoner jobbet. Bildet er fra en anti-atomaksjon med russiske aktivister.

Som en del av arbeidet med årsoppgaven fikk Arne Andreas Opheim reise til Russland for å se hvordan to russiske organisasjoner jobbet. Bildet er fra en anti-atomaksjon med russiske aktivister.

Årsoppgaven lar elevene våre så å si «ta eksamen» i et selvvalgt tema. Det tror jeg øker motivasjonen for mange

Åse Katrine Johnsen, daglig leder Steinerskolen på Hedemarken

Film, foto og friluftsliv

Selv om Steinerskolen ikke har eksamen, får elevene likevel de samme mulighetene til yrkesvalg og videre utdanning som elever fra offentlig skole med generell studiekompetanse.

– Ved mange videregående skoler er det et stort problem at elever slutter fordi de blir skolelei. Årsoppgaven lar elevene våre så å si «ta eksamen» i et selvvalgt tema. Det tror jeg øker motivasjonen for mange, sier daglig leder ved Steinerskolen på Hedemarken, Åse Katrine Johnsen og legger til:

– Vi har hatt elever som har valgt å skrive oppgave om alt fra friluftsliv og film, til fotoutstilling og opptrening av politihunder. Her er det bare fantasien som setter grensene, sier hun.

Deltok på sommerleir for barn

Det siste året på videregående fikk Mie Storbekken Lindstad jobbe med et tema som engasjerte henne gjennom et helt år: Fredsorganisasjonen CISV.

Det siste året på videregående fikk Mie Storbekken Lindstad jobbe med et tema som engasjerte henne gjennom et helt år: Fredsorganisasjonen CISV.

For Mie Storbekken Lindstad del ble årsoppgaven en mulighet til å lære mer om fredsorganisasjonen CISV (Children’s International Summer Villages). En organisasjon hun selv hadde vært med i siden hun var 11 år.

– Jeg hadde selv vært med på sommerleir i regi av CISV tidligere, noe jeg satte veldig stor pris på. Da var det utrolig moro å kunne være med som juniorleder til Danmark for å arrangere leir for andre, forteller Lindstad.

Følg Steinerskolen på Hedemarken på Facebook.

Jeg satte pris på de kreative avbrekkene fra de teoretiske fagene.

Mie Storbekken Lindstad, tidligere elev

På Steinerskolen får elevene prøve blant annet smiing og kjeramikk. Foto: Bo Poulsen

På Steinerskolen får elevene prøve blant annet smiing og kjeramikk. Foto: Bo Poulsen

– Kreative avbrekk fra teorien

Hun engasjerer seg fremdeles i organisasjonen, i tillegg til at hun jobber på en språkskole.

– Språk og ulike kulturer har alltid fascinert meg. At jeg fikk velge et tema for årsoppgaven som jeg virkelig brenner for, ga meg en stor motivasjon for å jobbe med en oppgave over så lang tid, sier 29-åringen.

Hun ser tilbake på tiden ved Steinerskolen på Hedmarken med glede, blant annet på grunn av de kunstneriske fagene.

– Jeg satte veldig pris på disse kreative avbrekkene fra de teoretiske fagene, samt at skolemiljøet var veldig trygt og godt. Vi hadde lærere som ga oss veldig god oppfølging og brydde seg.