Bli maskinsjef på de syv hav - Din fremtid
Innholdsmarkedsføring fra Kaiman

Som maskinoffiser kan du jobbe på norske skip, rigger eller plattformer. Det gir deg muligheten til en internasjonal karriere. Foto: Tom Danielsen/DNMF

– En maskinoffiserutdanning er en praktisk utdanning med nærmest uendelige muligheter til å jobbe hvor som helst i verden. Jobber du som maskinoffiser på et norsk skip, rigg eller plattform får du ofte en turnusordning som gjør at du har fri halve året, sier fagsjef i Det Norske Maskinistforbundet (DNMF), Odd Rune Malterud.

Les mer om utdannelsen som maskinoffiser.

En del av jobben som maskinoffiser innebærer tid vekke fra familie og venner, men med internett og gode kolleger har de ansatte det likevel veldig sosialt på jobben, Foto: Vigdis Askjem/DNMF

En del av jobben som maskinoffiser innebærer tid vekke fra familie og venner, men med internett og gode kolleger har de ansatte det likevel veldig sosialt på jobben, Foto: Vigdis Askjem/DNMF

Sansen for elektro, ledelse og teknikk

Har man gode samarbeidsevner, samt interesse for elektro, ledelse, mekanikk og teknikk kan en utdanning som maskinoffiser være noe for deg. Med tanke på turnusordningen må man, ifølge Malterud, også takle å være periodevis borte fra venner og familie.

– Men du trenger ikke å være redd for at du blir isolert fra omverdenen når du jobber til sjøs. Du har gode kolleger om bord, og med stadig bedre internettforbindelse er det lett å holde kontakten med dem på land, forteller Malterud.

Under utdanning og når du er i arbeid kan du melde deg inn i Det Norske Maskinistforbund – les om medlemsfordelene.

Med en maritim utdannelse og et maskinsjef-sertifikat har du en trygg arbeidsplass i lang, lang tid framover.

Odd Rune Malterud, fagsjef Maskinistforbundet

Enorm etterspørsel

Ifølge fagsjef Odd Rune Malterud er man nærmest garantert en jobb om man har teknisk kompetanse, i tillegg til en utdannelse innen ledelsesfilosofi eller økonomistyring. Foto: Vigdis Askjem/DNMF

Ifølge fagsjef Odd Rune Malterud er man nærmest garantert en jobb om man har teknisk kompetanse, i tillegg til en utdannelse innen ledelsesfilosofi eller økonomistyring. Foto: Vigdis Askjem/DNMF

Kombinasjonen teknisk kompetanse, tillagt ledelsesfilosofi og økonomistyring, er svært interessant i den maritime klyngen, forteller Malterud.

– I dag er det svært få som kombinerer disse to utdanningene, selv om behovet for slike kandidater er stort. Behovet nå er størst i skolesystemet da det kreves at lærere har minst samme utdanning som de skal undervise i, ergo trenger vi også masterutdannede maskinoffiserer, sier fagsjefen.

– Det mest spennende med å utdanne deg til maskinoffiser er at du har hele verden som arbeidsplass. Det er noe helt annerledes enn å sitte på kontor. Med en maritim utdannelse og et maskinsjef-sertifikat har du en trygg arbeidsplass i lang, lang tid framover, sier Malterud.

Besøk DNMFs nettside for mer informasjon.

Arbeidshverdagen som maskinoffiser er noe helt annet enn en kontorjobb, ifølge fagsjef i Maskinistforbundet, Odd Rune Malterud. Foto: Vigdis Askjem/DNMF

Arbeidshverdagen som maskinoffiser er noe helt annet enn en kontorjobb, ifølge fagsjef i Maskinistforbundet, Odd Rune Malterud. Foto: Vigdis Askjem/DNMF